Κερατέα: Οι προσφυγές που μπορούν να τινάξουν τα πάντα στον αέρα




Οι προσφυγές που κατέθεσε ο τ. δήμαρχος Κερατέας Σταύρος Ιατρού είναι δυνατόν να τινάξουν στον αέρα ολόκληρο τον κυβερνητικό σχεδιασμό για τα σκουπίδια στην Κερατέα.
Βασική όμως προϋπόθεσή τους είναι να συζητηθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας εντός του διμήνου που ορίζει ο νόμος αλλιώς θα κριθούν απορριπτέες με βάση τις διατάξεις του νόμου. Και ίσως αυτό να είναι το... κρυφό χαρτί στο παιχνίδι που παίζει η κυβέρνηση.
Τον περασμένο μήνα, Δεκέμβριο 2012, ο κ. Ιατρού είχε καταθέσει δυο προσφυγές, την πρώτη κατά της απόφασης του Περιφερειάρχη Αττικής, Γιάννη Σγουρού, για τη δημιουργία εργοστασίου απορριμμάτων στο Οβριόκαστρο Κερατέας και τη δεύτερη κατά της απόφασης της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ για την
έγκριση των τευχών δημοπράτησης για έργα, μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση, τεχνική διαχείριση και λειτουργία των τεσσάρων μονάδων επεξεργασίας των απορριμμάτων στην Αττική.
Σύμφωνα με τη δεύτερη προσφυγή - που αφορά και τα τέσσερα έργα - η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής (ΕΕ) του ΕΔΣΝΑ έρχεται σε αντίθεση με τα οριζόμενα από το υπάρχον νομικό πλαίσιο.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο κ. Ιατρού, η απόφαση για την έγκριση των τευχών δημοπράτησης θα έπρεπε να είχε ληφθεί (και κριθεί) από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΔΣΝΑ και όχι από την Εκτελεστική Επιτροπή, λόγω σπουδαιότητας του έργου.
Αντίθετα «και πέρα από κάθε νομιμότητα και δεοντολογία», σημειώνεται στην προσφυγή, «την ίδια ημέρα που ελήφθη η απόφαση από την Εκτελεστική Επιτροπή, συνεκλήθη το Διοικητικό Συμβούλιο σε άλλο χώρο και απλώς ενημερώθηκε χωρίς να υπάρξει καν η ευαισθησία να ζητηθεί να επικυρώσει το Διοικητικό Συμβούλιο την απόφαση».
Περιφερειακός Σχεδιασμός... ανεπίκαιρος
Δεύτερον, ο Περιφερειακός Σχεδιασμός (ΠΕΣΔΑ), με βάση τον οποίον αποφασίσθηκε η κατασκευή των τεσσάρων εργοστασίων, είναι το έτους 2006, ενώ -όπως σημειώνεται- «πρέπει να αναθεωρείται, να προσαρμόζεται στη νομοθεσία και τις τεχνολογικές εξελίξεις ανά πενταετία».
Κατ' εξαίρεση, μάλιστα, είναι δυνατή η τροποποίησή του εάν:
1. ανακύψουν ζητήματα από την προώθηση ή εφαρμογή προγραμμάτων και δράσεων διαχείρισης αποβλήτων με ευρωπαϊκό, διασυνοριακό, διακρατικό ή εθνικό χαρακτήρα που δεν προβλέπονται κατά το χρόνο κατάρτισης του ΠΕΣΔΑ,
2. προκύψουν εξαιρετικές ανάγκες από φυσικές ή τεχνολογικές καταστροφές ή κινδύνους,
3. υπάρξει ανάγκη εναρμόνισης με νέες κατευθύνσεις και μέτρα,
4. ανακύψουν ζητήματα από την ανάγκη προσαρμογής σε παρατηρήσεις και υποδείξεις της ετήσιας έκθεσης που υποβάλλεται από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας.
«Έπρεπε, λοιπόν, το Φεβρουάριο 2011 να υπήρχε επικαιροποιημένος νέος ΠΕΣΔΑ. Παρά το ότι η διαδικασία αυτή ξεκίνησε από την τέως Περιφέρεια Αττικής», σημειώνεται, «διεκόπη, δεν συνεχίσθηκε, δεν ελήφθη καμία απόφαση και σήμερα δεν υπάρχει επικαιροποιημένος ΠΕΣΔΑ. Επομένως δεν υφίσταται ο παλαιότερος και δεν έχει νομιμότητα η προσβαλλόμενη απόφαση».
Σημαντικό νομικό επιχείρημα της προσφυγής συνιστά το γεγονός ότι ο ΠΕΣΔΑ του 2006 έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το Ν.4042/2012 που εκσυγχρονίζει το καθεστώς προστασίας του Περιβάλλοντος. Ο νόμος, όπως σημειώνεται στην προσφυγή, «αλλάζει πλήρως τη μέθοδο, τη λογική και τις διαδικασίες διαχείρισης των απορριμμάτων». Ο Ν.4042/2012 επιβάλλει μέτρα και όρους που προηγούνται της συλλογής σύμμικτων απορριμμάτων και της διάθεσης με ή χωρίς επεξεργασία. Ειδικά το άρθρο 29 ξεκαθαρίζει τη ιεράρχηση των δράσεων διαχείρισης προβλέποντας: α) πρόληψη, β) προετοιμασία για ανακύκλωση και γ) ανακύκλωση. Σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα από το νόμο, ο ΠΕΣΔΑ το ήδη δημοπρατημένο έργο και τα έργα που αναφέρονται στην απόφαση δεν προβλέπουν τα παραπάνω.
Παρανομία στο Βραγόνι
Τρίτο σημαντικό νομικό επιχείρημα, ειδικά για την Κερατέα, συνιστά το γεγονός ότι το έργο που έχει εγκριθεί από τον ΠΕΣΔΑ (Οβριόκαστρο - Βραγόνι) έχει οριστικά κριθεί από τη Δικαιοσύνη ως παράνομο, με εφετειακή απόφαση.
Αντίθετες αποφάσεις
Τέταρτον, ακόμη και εάν γίνει αποδεκτός ο ΠΕΣΔΑ του 2006, η απόφαση της Ε.Ε. του ΕΔΣΝΑ είναι σε πλήρη αντίθεση με τον ίδιο τον ΠΕΣΔΑ. Ο ΠΕΣΔΑ προβλέπει τρεις ΟΕΔΑ (Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων) και σε καθεμία από αυτές, εκτός από τους ΧΥΤΑ και τρεις εργοστασιακές μονάδες (δηλ. συνολικά εννέα εργοστασιακές μονάδες στο σύνολο της Αττικής). Συγκεκριμένα, σε κάθε ΟΕΔΑ προβλέπονται ένα Κέντρο Διαλογής Απορριμμάτων για Ανακύκλωση (ΚΔΑΥ), μια Μονάδα Κομποστοποίησης και μια κεντρική μονάδα επεξεργασίας σύμμεικτων Αστικών Απορριμμάτων (ΑΣΑ).
Όπως σημειώνεται: «Με τρόπο εντελώς πραξικοπηματικό, αυθαίρετο και ουσιαστικά παράνομο, η προσβαλλόμενη απόφαση προβλέπει ένα εργοστάσιο ανά ΟΕΔΑ στη Β.Α. και Ν.Α. Αττική και δυο εργοστάσια στον ΟΕΔΑ Δυτικής Αττικής. Ουσιώδες σημείο, όχι μόνο της νομιμότητας της απόφασης, είναι ότι αυτές οι τέσσερις προς δημοπράτηση μονάδες θα επεξεργάζονται, σύμφωνα με την προσβαλλόμενη απόφαση, το σύνολο των σύμμεικτων απορριμμάτων της Αττικής (όπως ορίζεται στον ΠΕΣΔΑ και την απόφαση), ήτοι 1,35 εκατομμύρια τόνους απορριμμάτων ετησίως. Η συγκεκριμένη απόφαση εξαφανίζει όσα στοιχειώδη προέβλεπε ο ΠΕΣΔΑ για ανακύκλωση και καταργεί κάθε πρόβλεψη του Ν.4042/2012».

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια