ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ Δ.ΜΠΟΥΡΑΙΜΗ ΣΕ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΠΕΔΑ-ΕΔΣΝΑ

Τοποθέτηση Δημήτρη Μπουραΐμη στην κοινή συνεδρίαση ΠΕΔΑ – ΕΔΣΝΑ για την εκχώρηση αρμοδιοτήτων στην Περιφέρεια


Σήμερα κλείνουμε τα δύο χρόνια της τρέχουσας δημοτικής περιόδου στον πρώτο και το δεύτερο βαθμό της αυτοδιοίκησης.

Σήμερα, πλησιάζουμε ολοταχώς στην ολοκλήρωση της δημιουργίας αδιεξόδου στη διαχείριση απορριμμάτων. Τα χαρακτηριστικά του αδιεξόδου είναι πάρα πολλά, θα σταθώ περιοριστικά στα παρακάτω:

  • Όταν, οποιοσδήποτε, θεσμικός παράγοντας καταθέσει τις απόψεις του και πει κάτι διαφορετικό από αυτό που θέλει να ακούει, η πλειοψηφία του ΕΣΔΝΑ - προσωπικά είμαι στη μειοψηφία και έχω καταψηφίσει το συγκεκριμένο και άλλα θέματα, όπως επίσης έχω καταψηφίσει και τον υποτιθέμενο περιφερειακό σχεδιασμό - απαντάει με τον εξής βαρύγδουπο τρόπο: «εκείνοι που ευθύνονται για την επί δεκαετίας λειτουργία του μνημείου περιβαλλοντικού χάους αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου, όπως έχει χαρακτηρίσει η Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τη χωματερή της Φυλής, τη μεγαλύτερη χωματερή της Ευρώπης, εκείνοι που συνειδητά έγραψαν στα παλιότερα των υποδημάτων τους τις υποχρεώσεις που επέβαλε η ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία…»

  • Όταν, οποιοσδήποτε, θεσμικός παράγοντας καταθέσει τις απόψεις του και πει κάτι διαφορετικό από αυτό που έχει αποφασίσει ή θέλει να ακούσει η πλειοψηφία της περιφέρειας Αττικής, η κ. Περιφερειάρχης απαντάει, μέσα από ενημερωτικά σημειώματα με τον, επίσης, εξής βαρύγδουπο τρόπο: «η προσπάθεια για ένα νέο, οικονομικά και οικολογικά δίκαιο και βιώσιμο, με δημόσιο χαρακτήρα, αποκεντρωμένο μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων της Αττικής, την οποία έχουμε ξεκινήσει, Περιφέρεια και Δήμοι με τον υπό αναθεώρηση ΠΕΣΔΑ και τα Τοπικά Σχέδια Διαχείρισης Απορριμμάτων που αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του, βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή. Εκείνη της διασφάλισης της δυνατότητας χρηματοδότησης και υλοποίησης των από κοινού σχεδιασμών».


Σήμερα, δύο χρόνια μετά, η ίδια διοίκηση, έχει ακόμα σε λειτουργία το «μνημείο περιβαλλοντικού χάους και ανθρώπινου πόνου» το οποίο, όπως φαίνεται, δε θα λειτουργεί μόνο στη τρέχουσα θητεία, δηλαδή για τα επόμενα τρία χρόνια, αλλά θα λειτουργήσει και για αρκετά χεξίετικό από αυτό που μερνα ακορόνια αργότερα. Σημειώνω, ότι η έκφραση «μνημείο περιβαλλοντικού χάους και ανθρώπινου πόνου» στρέφεται και κατά των δήμων διότι, για ότι υπάρχει εκεί, την κύρια ευθύνη φέρει η τοπική Αυτοδιοίκηση.

Όπως αντιλαμβάνεστε, το «βαρύγδουπο» της ενημέρωσης δεν έχει κανένα ουσιαστικό περιεχόμενο, διότι τόσο η πρωτοβάθμια όσο και η δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση έχουν υποχρέωση να εφαρμόζουν το νόμο. Εφόσον το ελληνικό δημόσιο αποφάσισε, με καθυστέρηση τριών και πλέον ετών, να εντάξει την οδηγία – πλαίσιο (98/2008) στο νομικό οπλοστάσιο της Ελλάδας δημιουργώντας το νόμο 4042/12 (ΦΕΚ Α 24/13/02/2012), είμαστε υποχρεωμένοι να τον εφαρμόζουμε. Σημειώνεται, ότι η οδηγία - πλαίσιο 2008/98/ΕΚ ρυθμίζει συνολικά τη διαχείριση των αποβλήτων ώστε να προστατεύεται το περιβάλλον, η ανθρώπινη υγεία και να εξοικονομούνται οι φυσικοί πόροι, μέσω της επαναχρησιμοποίησης και της ανακύκλωσης των αποβλήτων και της ανάκτησης υλικών ή και ενέργειας από τα απόβλητα.

Όσον αφορά το αποκεντρωμένο μοντέλο διαχείρισης στο οποίο αναφέρεται η κ. Περιφερειάρχης, διερωτάται κανείς: πόσο αποκεντρωμένο μπορεί να είναι ένα μοντέλο που, αντί να έχει τέσσερις διαχειριστικές ενότητες στο λεκανοπέδιο και μια στα νησιά, έχει μόνο μια στο λεκανοπέδιο και μια στα νησιά; Όλο το λεκανοπέδιο - 5 εκατομμύρια πολίτες - είναι μια διαχειριστική ενότητα. «Μπάτε σκύλοι, αλέστε» δηλαδή.

Όσον αφορά τη διασφάλιση της δυνατότητας χρηματοδότησης, ομολογείται, με τον πιο ωμό τρόπο ότι, δυο χρόνια μετά, δεν έχει διασφαλιστεί καμία νέα χρηματοδότηση, όλα πρέπει να τα διεκδικήσουμε και ότι σήμερα λειτουργούμε με ουσιαστικό χρηματοδοτικό υπόβαθρο τα χρήματα που προέρχονται από τις εισφορές των δήμων.

Σχετικά τώρα, με το επίμαχο θέμα που συζητάμε, ο νομοθέτης έχει λύση για όλα τα θέματα, χωρίς να μπούμε στη διαδικασία εκχώρησης αρμοδιοτήτων, αντίθετα με ότι αναφέρθηκε. Μπορεί, δηλαδή, η οικεία Περιφέρεια να παρέχει διοικητική και τεχνική υποστήριξη στον ΦΟΣΔΑ, όταν αυτός ενεργεί ως αναθέτουσα αρχή (αρ.15 και 17 4071/12). Το μεγάλο ζητούμενο είναι: θέλουμε να συνεχίσει να είναι ο φορέας διαχείρισης αναθέτουσα αρχή ή δε θέλουμε; Διότι, αν θέλουμε, την τεχνική υποστήριξη μπορεί να τη δώσει με βάση τα άρθρα 15 και 17 του 4071/12.

Παρ’ όλα αυτά, εμείς μπήκαμε σε μια διαδικασία μεταφοράς αρμοδιοτήτων από τον ΕΣΔΝΑ στην Περιφέρεια χωρίς καμία ουσιαστική προετοιμασία, διότι ουσιαστική προετοιμασία σημαίνει ότι έχεις έτοιμες τις μελέτες σε συνδυασμό με την αδειοδότησή τους. Εδώ ζητάμε την χρηματοδότηση για έργα που δεν πρόκειται να αδειοδοτηθούν ποτέ. Το Γραμματικό δεν πρόκειται ποτέ να πάρει άδεια, όσο για το Σχιστό, εκεί μιλάμε κυριολεκτικά για μεγάλο «καλαμπούρι», εφόσον υπάρχει ήδη μεταφροντίδα σε εξέλιξη και έλλειψη χώρου. Και βέβαια, σε καμία περίπτωση, δεν πρόκειται να δοθεί αδειοδότηση στο ΧΥΤΑ Φυλής για τη δημιουργία νέου εργοστασίου ξήρανσης δίπλα από το ΕΜΑΚ, γιατί περί αυτού πρόκειται. Αυτό αφορά η πρόταση για τον υποτιθέμενο εκσυγχρονισμό του ΕΜΑΚ.

Η τοπική Αυτοδιοίκηση όχι μόνο χάνει χρόνο αλλά έχει μπει στο αδιέξοδο, χωρίς παράλληλα να λύνει κανένα θέμα. Διότι, το πρόβλημα της διαχείρισης απορριμμάτων είναι τα 2 εκατομμύρια τόνοι. Και αν ακόμα γίνουν αυτά τα έργα, θα μιλάμε για διαχείριση της τάξης των 500 χιλιάδων τόνων, το πολύ 1.000.000.

Γνωρίζετε όλοι ότι, μετά την έγκριση του περιφερειακού σχεδιασμού, απαιτείται τουλάχιστον μια πενταετία μέχρι να αδειάσει απορριμματοφόρο σε νέους χώρους. Αργά ή γρήγορα, θα ανακαλύψετε, βέβαια, ότι περιφερειακός σχεδιασμός δεν υπάρχει ουσιαστικά, γιατί η αναθεώρηση του, δηλαδή η αναθεώρηση του Ν.3164, όταν θα έχει νέες χωροθετήσεις, θα πρέπει να αλλάξει με νόμο στη Βουλή. Συνεπώς, συζητάμε για το περιεχόμενο του ίδιου νόμου, Φυλή, Γραμματικό, Σχιστό κ.λ.π.

Για να μην καταλήξουμε, λοιπόν, σε αδιέξοδο, πρέπει να υπολογίσουμε ότι τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων είναι ειδικά έργα και χρειάζονται πάρα πολύ χρόνο τόσο ως προς τις διαδικασίες θεσμικής τους ολοκλήρωσης όσο και ως προς την ανάδειξη αναδόχου και υλοποίησής τους. Γι’ αυτό, κατά την γνώμη μου, θα πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την εκμετάλλευση όλης της έκτασης που προβλέπεται στο Ν.3164/2003 για την ΟΕΔΑ Φυλής και να αναδειχθεί ανάδοχος το πολύ μέχρι το τέλος του 2017, έτσι ώστε να υπάρχει το ικανό μεσοδιάστημα της 5ετίας για την υλοποίηση του νέου περιφερειακού σχεδιασμού. 


Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια