Τρίτη, 1 Αυγούστου 2017

Νέα δρομολόγια του Προαστιακού: τα θετικά και τα αρνητικά


   Ένα από  τα site που ασχολείται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας το athenstransport.com  παρουσιάζει τα θετικά και τα αρνητικά των νέων δρομολογίων του Προαστιακού. Εμείς δεν έχουμε να σχολιάσουμε  τίποτα παραπάνω απλά διαβάστε τα αρνητικά και θα καταλάβετε.
Αργά ή γρήγορα θα γινόταν.
Εν μέσω καλοκαιριού, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποφάσισε να αλλάξει το πλέγμα δρομολογίων του Προαστιακού της Αθήνας, για πρώτη φορά από τον Ιούλιο του 2012 (αν εξαιρέσουμε τη γραμμή της Χαλκίδας).
Σκοπός της αλλαγής αυτής είναι η επαναφορά της προηγούμενης κατάστασης, με το σταθμό της Αθήνας (Λαρίσης) να γίνεται και πάλι ο κεντρικός σταθμός του Προαστιακού, αφού ολοκληρώθηκαν με καθυστέρηση πολλών ετών οι εργασίες της ηλεκτροκίνησης.
Αν και βλέποντάς τα στο χάρτη, τα δρομολόγια βγάζουν νόημα, η αλήθεια είναι ότι για πολλούς από τους επιβάτες του Προαστιακού, τα νέα δρομολόγια είναι χειρότερα. Αυτό βέβαια δεν οφείλεται σε σαδιστικές τάσεις των υπευθύνων του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά κυρίως σε χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Προαστιακός: έλλειψη προσωπικού και τροχαίου υλικού, κακός προγραμματισμός των σιδηροδρομικών εργασιών, έλλειψη επικοινωνίας και διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες και το επιβατικό κοινό.
Ας δούμε όμως ποια είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά των νέων δρομολογίων:

Θετικές αλλαγές

  • Ηλεκτροκίνητα τρένα στο σταθμό Λαρίσης
Για πρώτη φορά, ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός της Αθήνας είναι σε θέση να υποδεχτεί ηλεκτροκίνητους συρμούς και να αποτελέσει αφετηρία απευθείας δρομολογίων του Προαστιακού προς το Αεροδρόμιο, τη Χαλκίδα και το Κιάτο. Το ότι έπρεπε να φτάσουμε στο 2017 για να γίνει αυτό είναι θλιβερό, αλλά εντούτοις αποτελεί βήμα αναβάθμισης του σιδηροδρόμου.
  • Ωριαία δρομολόγια Αθήνα – Πειραιάς
Μπορεί, ελλείψει ηλεκτροκίνησης, το πολυδιαφημισμένο δρομολόγιο Πειραιάς – Αεροδρόμιο να μην έγινε ακόμα πραγματικότητα, ωστόσο τα ανά μία ώρα δρομολόγια μεταξύ Αθήνας και Πειραιά είναι θετική είδηση τόσο για όσους έρχονται από το Αεροδρόμιο (πιο γρήγορο από το να πάρεις Μετρό και ΗΣΑΠ! – αρκεί να μη χάσεις το τρένο στο αεροδρόμιο και πρέπει να περιμένεις 1 ώρα), όσο και για όσους φτάνουν στο σταθμό Λαρίσης με τρένο από άλλες περιοχές της Ελλάδας με σκοπό να πάνε στο λιμάνι του Πειραιά.
  • Νέο πολύ πρωινό δρομολόγιο προς το Αεροδρόμιο
Με τα προηγούμενα δρομολόγια το πρώτο τρένο από τα Άνω Λιόσια έφτανε στο αεροδρόμιο στις 6:35 ενώ το πρώτο από το Κιάτο στις 7:01. Πλέον, υπάρχει ένα νέο πολύ πρωινό δρομολόγιο που φθάνει στο Αεροδρόμιο στις 5:49 (αναχώρηση από Αθήνα 5:03). Όσοι έρχονται όμως από το Κιάτο θα φτάνουν στο Αεροδρόμιο στις 6:47 μέσω ανταπόκρισης στις Κάτω Αχαρνές. Μικρή η διαφορά.
  • Περισσότερα δρομολόγια για λίγους σταθμούς
Κι όμως υπάρχουν σταθμοί που πλέον έχουν συχνότερα δρομολόγια, όλοι μεταξύ Πειραιά και Κάτω Αχαρνών. Πειραιάς, Λεύκα, Ρέντης, Ταύρος και Ρουφ έχουν 1 δρομολόγιο την ώρα προς Πειραιά και Αθήνα – όπου και η ανταπόκριση με τα υπόλοιπα δρομολόγια (από 1 δρομολόγιο ανά 2 ώρες πριν), ενώ Άγιοι Ανάργυροι, Πύργος Βασιλίσσσης και Κάτω Αχαρναί (πρώην Λυκότρυπα) έχουν δρομολόγια ανά ώρα προς Κιάτο και Αεροδρόμιο, ανά 2 ώρες προς Χαλκίδα και ανά 30 λεπτά ή και λιγότερο προς Αθήνα.
  • Κατάργηση των ωριαίων δρομολογίων Αεροδρόμιο – Κιάτο
Η κατάργηση από μόνη της του δρομολογίου είναι αρνητική (δες και παρακάτω), αλλά δεν υπήρχε καμία λογική στο να κυκλοφορεί κάθε ώρα δρομολόγιο που να ενώνει το Αεροδρόμιο με την πόλη της βόρειας Πελοποννήσου. Ίσως και να υπήρχε λογική αν στο αστικό τμήμα είχαμε δρομολόγια ανά 10′ – 15′, αλλά τα ωριαία δρομολόγια προς το Κιάτο (με την ίδια συχνότητα κάθε μέρα, όλη μέρα!) ήταν μάλλον σπατάλη τροχαίου υλικού.

Αρνητικές αλλαγές

  • Λιγότερα δρομολόγια για πολλούς επιβάτες
Για πολλούς επιβάτες του Προαστιακού εντός του αστικού τμήματος, η συχνότητα των δρομολογίων θα μειωθεί. Ενδεικτικά:
Σταθμοί Αεροδρόμιο, Κορωπί, Κάντζα, Παλλήνη, Πλακεντίας: Από τρία δρομολόγια την ώρα προς Άνω Λιόσια/Κιάτο, τώρα 2 δρομολόγια την ώρα προς ΣΚΑ/Αθήνα. Από 3 δρομολόγια την ώρα προς Αεροδρόμιο, τώρα 2. (Ενδεχομένως να προστεθεί άλλο ένα τρένο στη γραμμή ΣΚΑ – Αεροδρόμιο από Σεπτέμβριο). Τα δρομολόγια του Μετρό παραμένουν ως έχουν.
Σταθμοί Πεντέλης, Κηφισίας, Νερατζιώτισσα, Ηράκλειο, Μεταμόρφωση: Από τρία δρομολόγια την ώρα προς Άνω Λιόσια/Κιάτο και Αεροδρόμιο, τώρα 2 δρομολόγια προς ΣΚΑ/Αθήνα και Αεροδρόμιο. (Ενδεχομένως να προστεθεί άλλο ένα τρένο στη γραμμή ΣΚΑ – Αεροδρόμιο από Σεπτέμβριο)
  • Υποβάθμιση του σταθμού των Άνω Λιοσίων
Ο σταθμός των Άνω Λιοσίων έχει τους πιο αδικημένους επιβάτες εξαιτίας των νέων δρομολογίων. Ενώ για χρόνια ήταν τερματικός σταθμός με πολλά δρομολόγια (3 την ώρα προς Αεροδρόμιο, 1 προς Κιάτο, επιπλέον δρομολόγια καθημερινά προς σταθμό Λαρίσης), πλέον έχει μείνει με ένα δρομολόγιο την ώρα προς Αθήνα και ένα προς Κιάτο. Όσοι θέλουν να μετακινηθούν προς Αεροδρόμιο και ενδιάμεσους σταθμούς και αντίστροφα θα πρέπει να μετεπιβιβαστούν στις Κάτω Αχαρνές. Επιστροφή στο προηγούμενο καθεστώς είναι αδύνατη μέσα στη χρονιά εξαιτίας έργων. Επιβάτες και δήμος έχουν αντιδράσει και πλέον, κατόπιν εορτής, αποφασίστηκε η δρομολόγηση λεωφορειακής γραμμής μεταξύ Άνω Λιοσίων και Νερατζιώτισσας, έτσι ώστε να υπάρχει ανταπόκριση και με το συρμό που εκτελεί το δρομολόγιο ΣΚΑ – Αεροδρόμιο.
  • Καμία διαβούλευση με τους επιβάτες και την τοπική κοινωνία
Ειδικά στην περίπτωση του σταθμού των Άνω Λιοσίων η ΤΡΑΙΝΟΣΕ όφειλε να ενημερώσει το δήμο και τους επιβάτες νωρίτερα, να ζητήσει τη γνώμη τους, και να προσπαθήσει να δώσει λύση έτσι ώστε οι ταλαιπωρία που θα υποστούν να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη. Αντί αυτού, τα νέα δρομολόγια ανακοινώθηκαν τελευταία στιγμή, προκάλεσαν αντιδράσεις στην περιοχή και στη συνέχεια η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έτρεχε να μαζέψει τα ασυμάζευτα.
  • Το ΣΚΑ αιωνίως υποβαθμισμένο
Το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών υποτίθεται ότι θα αποτελούσε μέγα σιδηροδρομικό κόμβο της Αττικής με όλα τα προαστιακά και υπεραστικά δρομολόγια να σταθμεύουν εκεί. Σήμερα πάντως εξακολουθεί να παραμένει ημιτελές, με πολλές γραμμές σε αχρηστία, εξυπηρετώντας πολύ μικρό αριθμό επιβατών σε σχέση με το θηριώδες μέγεθός του. Με το νέο πλέγμα των δρομολογίων οι συρμοί από Αθήνα προς Αεροδρόμιο και Κιάτο και αντίστροφα δεν σταθμεύουν καν στο ΣΚΑ! Η μετεπιβίβαση όσων κινούνται ανάμεσα στις δύο αυτές γραμμές γίνεται στον πολύ μικρότερο σταθμό των Κάτω Αχαρνών. Πλέον το ΣΚΑ έχει μόνο ένα δρομολόγιο την ώρα προς το Αεροδρόμιο.
  • Απουσία βραδινών δρομολογίων
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που πάντα είχαμε με τον Προαστιακό ήταν η απουσία βραδινών δρομολογίων προς και από το Αεροδρόμιο. Δεν μιλάμε για δρομολόγια μετά τα μεσάνυχτα (που τα θέλουμε και αυτά) αλλά για δρομολόγια μετά τις 22:00 το βράδυ. Δυστυχώς ο Προαστιακός εξακολουθεί να πηγαίνει για ύπνο με τις κότες. Το τελευταίο δρομολόγιο από Αθήνα φτάνει στο Αεροδρόμιο στις 21:47 (!!) και το τελευταίο από ΣΚΑ στις 22:06, ενώ η τελευταία αναχώρηση από το Αεροδρόμιο είναι στις 22:15. Είναι αυτά δρομολόγια για μία ευρωπαϊκή πρωτεύουσα;
  • Κατάργηση δρομολογίων Αεροδρόμιο – Κιάτο
Αν και όπως είπαμε τα δρομολόγια από το Αεροδρόμιο προς το Κιάτο ανά μία ώρα ήταν μάλλον υπερβολή, η κατάργησή τους είναι αρνητική. Και για όσους θέλουν να πάνε από την Κόρινθο και το Κιάτο στο Αεροδρόμιο, αλλά και για τους επιβάτες στο αστικό τμήμα της διαδρομής που τώρα θα πρέπει να μετεπιβιβάζονται στο σταθμό των Κάτω Αχαρνών για να φτάσουν στον προορισμό τους. Ευτυχώς που υπάρχει και η δυνατότητα μετεπιβίβασης εκεί.
  • Δρομολόγια προς Χαλκίδα ανά δύο ώρες
Η γραμμή της Χαλκίδας εξακολουθεί να αποτελεί Προαστιακό β’ κατηγορίας αν και η ηλεκτροκίνηση είναι πια γεγονός. Με ένα τρένο ανά 2 ώρες πρέπει να είσαι τυχερός έτσι ώστε το δρομολόγιο να συμπίπτει με το πρόγραμμά σου. Αμυδρές ελπίδες για επαναφορά των δρομολογίων ανά μία ώρα υπάρχουν από το Σεπτέμβρη, αρκεί να υπάρχει αρκετό προσωπικό.
  • Το Αεροδρόμιο – Πειραιάς αγνοείται ακόμα
Προφανώς και η εκτέλεση απευθείας δρομολογίων μεταξύ Πειραιά και Αεροδρομίου με ηλεκτροκίνητους συρμούς δεν είναι ακόμα εφικτή αφού τα έργα μεταξύ Αθήνας και Πειραιά δεν έχουν ολοκληρωθεί. Το πρόβλημα είναι όμως ότι το δρομολόγιο αυτό έχει προαναγγελθεί άπειρες φορές και ποτέ δεν το βλέπουμε. Παρόλο που με τα νέα δρομολόγια υπάρχει ανταπόκριση από το σταθμό Λαρίσης για τον Πειραιά που συμπίπτει με τα δρομολόγια από Αεροδρόμιο, δεν είναι το ίδιο με το να λες στον τουρίστα: «μπες στον προαστιακό από το αεροδρόμιο και σε 55 λεπτά θα έχεις φτάσει στο λιμάνι».
  • Μήπως είναι περίεργο το timing;
Ακόμα και αν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσπαθεί να παρουσιάσει τα νέα δρομολόγια ως θετική εξέλιξη, η αλήθεια είναι πως είναι πάνω – κάτω «μία απ’ τα ίδια» ή τουλάχιστον θα είναι έτσι από το Σεπτέμβρη (με εξαίρεση τους επιβάτες από τα Άνω Λιόσια). Για ποιο λόγο η ακόμα δημόσια ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχώρησε στην αλλαγή αυτή λίγο πριν πέσουν οι τελικές υπογραφές για την ιδιωτικοποίηση; Είναι τα νέα δρομολόγια «ο πάτος του βαρελιού», το κύκνειο άσμα της παρηκμασμένης δημόσιας ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Ή μήπως είναι η αρχή άλλων κακών;

1 σχόλιο:

  1. Ρε μπας και νομίζετε ότι μόνο εσείς έχετε προβλήματ α εκεί στα Λιόσια; και να γίνω σαφής:
    Φυσικά και είχε νόημα το ωριαιο δρομολόγιο Κιάτο αεροδρόμιο. Και δεν υπάρχει καμία σπατάλη τραοχαιου υλικού. Και τώρα δλδ ανά ώρα Δεν έχει; τι άλλαξε; αλλά αυτός που θέλει να πάει αεροδρόμιο έχει κατά 80% αποσκευές. Γιατί θα πρέπει να αλλάζει τρένο και να τις κουβαλαει; Ας γίνει η μετεπιβαση Για αυτον που πάει Αθήνα Και συνήθως δεν έχει αποσκευές. Απορώ με τον τρόπο που σκέφτεστε και με το δικαίωμα που σας δίνεται να εκφραζετε τέτοιες απόψεις και να διαμορφώνετε συνειδήσεις. Είστε τουλάχιστον επικίνδυνοι για να μην πω ανεγκέφαλοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή