Στην Αμαλιάδα Ρομά και ντόπιοι ζουν πλάι πλάι χωρίς σφαίρες, ναρκωτικά, ρατσισμό και μιζέρια-ΦΩΤΟ


Παλιές φωτογραφίες από τους πρώτους Ρομά που εγκαταστάθηκαν στην Αμαλιάδα. Βρήκαν φθηνά οικόπεδα και εργασία, γι' αυτό και αποφάσισαν να μείνουν μόνιμα εκεί

«Μας αγκάλιασαν εδώ, γι' αυτό δεν γίναμε Ζεφύρι»

Ρεπορτάζ: Μάκης Νοδάρος

  • Εν συντομία
Η συνοικία του Παπακαυκά στην Αμαλιάδα αποτελεί σήμερα ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα πλήρους ενσωμάτωσης μιας ομάδας εκατοντάδων ανθρώπων διαφορετικής κουλτούρας με την τοπική κοινωνία. Μεταμορφώθηκαν μέσα στον χρόνο χάρη στη μεγάλη τους θέλησης αλλά και στην αγάπη και την εμπιστοσύνη της τοπικής κοινωνίας.
  • Γιατί ενδιαφέρει
Όταν δεν υπάρχουν προκαταλήψεις, άβατα και παρίες, η κοινωνία κερδίζει.
Στη συνοικία των Ελλήνων Ρομά που βρίσκεται στις παρυφές της Αμαλιάδας στην Ηλεία μπορεί κάποιος ξένος να περπατήσει άφοβα. Εδώ δεν πέφτουν πυροβολισμοί, δεν σφυράνε αδέσποτες σφαίρες ούτε γίνονται αλισβερίσια με ναρκωτικά, όπλα ή κλοπιμαία. Στη μικρή γειτονιά δεν υπάρχουν οι χαρακτηριστικές άγριες φυσιογνωμίες των ανθρώπων του υποκόσμου αλλά τα χαμογελαστά προσωπάκια δεκάδων παιδιών που παίζουν αμέριμνα τα απογεύματα στις αλάνες. 0 τσιγγάνικος οικισμός δεν έχει
καμία απολύτως σχέση με τις παράγκες, τη μιζέρια, την εξαθλίωση, τη διακίνηση ναρκωτικών και την εικόνα παραβατικότητας άλλων οικισμών Ρομά, όπως εκείνων στον Ασπρόπυργο. στο Μενίδι ή το Ζεφύρι.


Το ίδιο με τους... μπαλαμούς!
Οι 1.254 τσιγγάνοι που μένουν σήμερα εδώ σε 52 διώροφα και 82 μονοκατοικίες ζουν ειρηνικά, εργάζονται όλοι σκληρά και δεν έχουν τίποτε να ζηλέψουν από τους «μπαλαμούς» συμπολίτες τους, καθώς απολαμβάνουν και οι ίδιοι όλες τις ανέσεις. Νοικοκυραίοι που δραστηριοποιούνται κατά 90% στο λιανικό εμπόριο. ξεκινούν κάθε μέρα τα χαράματα με τα αγροτικά τους για τις λαϊκές με σκοπό να πουλήσουν την πραμάτεια τους. Τα περίπου 470 παιδιά που μένουν πίσω αποτελούν τη μελλοντική ελπίδα όχι μόνο του τσιγγάνικου οικισμού αλλά και ολόκληρης της τοπικής κοινωνίας. Διακόσια από αυτά φοιτούν στα δημοτικά σχολεία της πόλης. Πενήντα πηγαίνουν στο γενικό και στο εσπερινό γυμνάσιο, τριάντα στο γενικό και επαγγελματικό λύκειο. «Όταν η κοινωνία σε απορρίπτει και σε βάζει στο περιθώριο. σε οδηγεί σε πλήρη αποξένωση και ξεπεσμό... εδώ όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Οι ντόπιοι μας δέχτηκαν με αγάπη. Άνοιξαν την καρδιά τους. Μας εμπιστεύτηκαν. Μας βοήθησαν. Γι’ αυτό και είχαμε αυτήν τη θετική για την ζωή μας και τα παιδιά μας εξέλιξη μέσα στον χρόνο. ΓΓ αυτό δεν γίναμε Ζεφύρι» λέει στο Documento ο 55άχρονος Κώστας Χηνάς, έμπορος στις λαϊκές και πατέρας τεσσάρων παιδιών.
Συζήτηση με Ρομά

Από τη Μικρά Ασία στην Αμαλιάδα
Η ιστορία των τσιγγάνων της Αμαλιάδας ξεκίνα κάπου στο 1960, όταν φτάνουν πάνω στα κάρα τα πρώτα καραβάνια με τις πολύτεκνες οικογένειες. Αποτελούσαν μικρό κομμάτι της μεγάλης ομάδας εκείνων που ήρθαν στη χώρα μας κυνηγημένοι μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και περιπλανιούνταν μετά σε όλη τη χώρα. Πολλοί ισχυρίζονται ότι η καταγωγή τους ήταν από την Κωνσταντινούπολη. Τα φθηνά οικόπεδα που βρίσκουν στην περιοχή και η ευκολία εύρεσης εργασίας λειτουργούν ως πόλος έλξης για τους περισσότερους, οι οποίοι αποφασίζουν να μείνουν με την οικογένειά τους. Οι πρώτοι αγοράζουν φτηνή γη από τον τότε τοπικό ιερέα, που έφερε το όνομα Καυκάς. Γι’ αυτό και η συνοικία τους πήρε το σημερινό όνομα «Παπακαυκάς».
 Δελτίο ταυτότητας του 1977, Όταν η πολιτεία άρχισε να τους καταγράφει ως Έλληνες σταμάτησαν τις μετακινήσεις και στέριωσαν στη δική τους γειτονιά

Πρόχειρα και φτωχικά τα πρώτα σπίτια τους από πλίνθους και ξύλο, χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, αποχέτευση ή νερό, στέγαζαν τα όνειρα, τις ελπίδες αλλά και την επιμονή τους να αλλάξουν ριζικά τη ζωή τους προς το καλύτερο. Με την εργατικότητα και την εντιμότητά τους κάμπτουν τις ρατσιστικές αντιλήψεις της τοπικής κοινωνίας και στο πέρασμα του χρόνου κερδίζουν την απόλυτη εμπιστοσύνη και την αγάπη όλων των συμπολιτών τους και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
«Την περίοδο 1960-80 οι τσιγγάνοι της Αμαλιάδας εργάζονταν παράνομα ως πλανόδιοι έμποροι.Μετά όμως έγιναν επίσημα Έλληνες και σχεδόν όλοι ασχολούνται με το εμπόριο στις λαϊκές αγορές της Ηλείας»
Νίκος Μπατζαλής
Μέλος της τοπικής ομάδας δράσης του ευρωπαϊκού προγράμματος Romed
Όπως λέει στο Documento ο Νίκος Μπατζαλής, γέννημα θρέμμα της συνοικίας Παπακαυκά Αμαλιάδας και μέλος της τοπικής ομάδας δράσης του ευρωπαϊκού προγράμματος Romed, τη χρονική περίοδο 1960-80 οι τσιγγάνοι της Αμαλιάδας εργάζονταν παράνομα ως πλανόδιοι έμποροι. Πωλούσαν κυρίως κουβέρτες και είδη προικός στη γύρω περιοχή αλλά και σε απομακρυσμένα χωριά της Ελλάδας.

«Ακαθορίστου υπηκοότητας»
Μέχρι τότε η πολιτεία τους είχε ουσιαστικά στο περιθώριο, καθώς τους χαρακτήριζε πολίτες «ακαθορίστου υπηκοότητας». με συνέπεια να μην μπορούν να εργαστούν νόμιμα. Έτσι τους κατέγραφε και στις ταυτότητες που τους χορηγούσε. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 όμως γίνονται επίσημα Έλληνες πολίτες και η ζωή τους αλλάζει εντυπωσιακά. Σχεδόν όλοι ασχολούνται με το εμπόριο στις λαϊκές αγορές της Ηλείας. Αυτό έχει αποτέλεσμα να σταματήσουν τις μακρινές μετακινήσεις και να εγκατασταθούν πλέον μόνιμα στον δικό τους χώρο.
«Οι περισσότεροι από τους κατοίκους της Αμαλιάδας έχουν μεγαλώσει δίπλα στους τσιγγάνους, υπήρξαν συμμαθητές τους και είχαν ή έχουν ακόμη επαγγελματική συνεργασία μαζί τους»
Ανδρέας Νικολακόπουλος
Δικηγόρος, πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Ήλιδας
Στην αγαπημένη τους γειτονιά. Ο Ανδρέας Νικολακόπουλος πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Ήλιδας. δικηγόρος το επάγγελμα, συμφωνεί, όπως αναφέρει στο Documento, ότι η γειτονιά των Ρομά της Αμαλιάδας είναι ξεχωριστή και ζωντανό κύτταρο της πόλης. Όπως λέει χαρακτηριστικά, οι περισσότεροι από τους κατοίκους της πόλης έχουν μεγαλώσει δίπλα στους τσιγγάνους. υπήρξαν συμμαθητές τους και είχαν ή έχουν ακόμη επαγγελματική συνεργασία μαζί τους.

ΠΗΓΗ: Εφημερίδα «Documento»

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια